Dry Needling is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

De fysiotherapeut zal eerst door een gesprek en een gericht onderzoek uw klachten nader analyseren. Daarna worden de spieren verder onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in de spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints.

De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen.

De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been. Ook worden spieren langs de wervelkolom onderzocht en behandeld.

Voor meer informatie: www.dryneedling.nl. Hier bekijkt u de patiëntenfolder (pdf-document).

U kunt voor een dry-needle behandeling terecht bij:  Josine Duimelaar, Stefan Ros en Bregje Vriend.

Waar moet u op letten?

Er kunnen bij Dry Needling soms kleine bloedinkjes optreden. Dit is op zich ongevaarlijk omdat het gaatje zo klein is dat het bloed vrijwel direct weer stolt. Als u bloedverdunners gebruikt is het wel belangrijk dat u dit aan ons doorgeeft aangezien hierdoor de bloedstolling trager kan werken.

Wat kan je voelen na een Dry Needling behandeling?

Direct na de behandeling kan een spier gevoelig aanvoelen, beurs of stijf. Vaak in de eerste uren zijn deze reacties het meest aanwezig bij aanspannen van de desbetreffende spier. Na een goede nachtrust is nemen deze reacties al gedeeltelijk af. De nareacties duren gemiddeld 1-3 dagen.
Er wordt over het algemeen snel een bewegingstoename ervaren, omdat de spier minder gespannen is. Daarnaast kan er verbetering in kracht en coördinatie worden gevoeld en vermindering van uitstralingspijn.